tirsdag 28. februar 2012

Ny sofa og strikket pute

Den nye sofaen og gulvteppet som pryder stua.
Måtte jo ha lys som matchet de nye møblene :)
Sofaens strikkede puter. Den hvite strikket jeg for flere år siden i Falk. Men den har lugget og kost seg på boden til nå. Med ny sofa måtte jeg jo også sørge for ny pute. jeg strikket da denne lilla puten.
Forsiden på den lilla puten.
Baksiden.

Jeg har sett på andre blogger etter inspirasjon og har kommet opp med min egen oppskrift på flettepute.

*****

Pute i flettestrikk

Strikket i dobbel tråd Smart fra Sandnesgarn på pinne 6. Jeg brukte 8 nøster.

Legg opp 148 m, sett et merke til for og bakstykke med 88m hver.

Strikk 10 omganger 4 rett, 1 vrang, 8 rett, 1 vrang gjenta tre ganger per side og avslutt med 4 rett.

Flette strikkes hver 10 omg ved å sette 4 av de 6 rette på pinne foran arbeidet, strikke de neste 4 rett for så å strikke de 4 fra hjelpepinnen.

(jeg har 9 flettinger i høyden)

Strikk til 25 cm.

Strikk da 10 omg vrangbord (2r – 2 vr) på bakstykket og fell av disse maskene.

Legg arbeidet til side.

Legg opp 88 m på pinne nr 6 og strikk 10 omg vrangbord (2r – 2vr) men strikk 4 knapphull over 4 masker jevnt fordelt.

Strikk til arbeidet måler 50 cm.

Fest tråder og sy fast baksidens vrangbord i bakstyttet (i kantene) og sy i knapper.


5 kommentarer:

  1. Så fint og koselig det ble hos deg :)
    Likte teppet veldig godt, ble så mye liv i det.

    SvarSlett
  2. Fine puter. Også med oppskrift. :) Ønsker deg velkommen til strikkeblogger.blogspot.com :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med ny sofa, teppe og pute! Den lilla puta ble riktig lekker, og den lyse kom også til sin rett i ny sofa. Takk for at du deler oppskrift!
    Ønsker deg riktig god helg!

    SvarSlett
  4. Så fine puter, aldri tenkt at jeg kan strikke det...hmmm...surrer oppi hodet her nå hehe :) men har fire prosjekter på pinnene for tida, så må vel få unna litt av det før enda et prosjekt :)
    Gleder meg til å se hva du strikker neste gang :)

    GOD HELG!!

    SvarSlett
  5. Nydelige puter, og de passet kjempefint i ny sofa.
    Har også lyst til å strikke slike, så takk for at du deler oppskrift.
    Og takk for at du deltar i min give away :)
    Ha en god søndag!

    SvarSlett